Als je goed inhaakt op de behoeften van je doelgroep, verspreid je campagne zich als een olievlek. Wanneer je ook nog eens je doelgroep actief weet te betrekken, krijg je die gewenste gedragsverandering. Hoe je dat zo effectief en leuk mogelijk maakt? Zonder mediabudget? Daar hebben wij de oplossing voor.
De sleutel ligt bij je doelgroep
Het grote gevaar bij al het marketingmateriaal dat je ontwikkelt – campagne of niet – is dat het niet wordt opgepikt door je doelgroep. En dat is zonde, want hoe meer betrokken een doelgroep zich voelt, hoe beter. Denk maar aan vroeger: de uitleg die een docent in de klas gaf, begreep je pas écht als je er zelf mee aan de slag ging. Dus moeten campagnes zo ingericht zijn dat de doelgroep zelf iets kan doen. Dat zien we goed terug bij campagnes zoals Peter, van WOMEN Inc, dat opriep om als vrouw je naam te veranderen in Peter op LinkedIN. Of bij ons eigen Nieuwe Spelalfabet waar mensen dankzij een generator hun eigen naam opnieuw konden leren spellen. Beide campagnes bieden de doelgroep een concrete handeling aan: laat zien dat je hiervoor staat, en deel het met je netwerk.
Betere PR kun je niet krijgen
Waarom deze campagnes zo fijn zijn? Het is de ideale oplossing als je geen budgetten hebt om media in te kopen. Want een advertentie op Instagram, LinkedIn of zelfs flyers buiten hoeven niet meer ingezet te worden – je doelgroep doet het werk voor jou. Daarnaast werkt mond-tot-mond reclame nog altijd het beste omdat het authentiek voelt. Zo bereik je zelfs doelgroepen die je via reguliere kanalen wellicht nooit had bereikt.
Maak het makkelijk, gebruik een generator
Met dit in ons achterhoofd hebben wij een generator ontwikkeld. Dankzij deze generator kan de volledige doelgroep zelf content maken – die simpel en authentiek aanvoelt – om zo uit te dragen dat ze de campagne steunen. De generator is een website link waarin je foto of tekst kunt wijzigen, maar de visuele identiteit van een campagne blijft bestaan.
Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Of zoals bij Het Nieuwe Spelalfabet:
Simpel in gebruik, en toch effectief. Toegankelijker kan bijna niet. Zo kan iedereen met je campagne aan de slag!